Trocha povídání o exponátech U Kolejí
U Kolejí máme naprostý unikát, který nikde jinde neuvidíte - kabinu Trutnovského Brejlovce, alias Borůvky. V tomto článku se o této lokomotivě něco málo dozvíte.
Píše se rok 1976. V továrně ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk) vzniká jedna z mnoha lokomotiv řady 750. Není ničím výjimečná. Obyčejná dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, která má stejnou přezdívku, jako ostatní této řady – brejlovec, nulka, nebo také nulkový brejlovec. Váží kolem 76 tun a měří 16,5 metru.
Ani její barva není nijak neobvyklá. Červená se žlutým pruhem. Klasika. Jediným odlišením od ostatních je umístění loga výrobce (ČKD) na jejích čelech. Lokomotiva dostává své číslo: 750 346-9.
Její „život“ prozatím není nikterak zajímavý.
![Brejlovec 750 346-9 tak, jak vypadal původně.](data/files/1473942684_1.jpg)
V roce 1991 je naše lokomotiva převezena do ŽOS Zvolen a zrekonstruována a od roku 1995 se usídlí ve svém domovském depu v Meziměstí a později v Trutnově.
![](data/files/1474005883_1_1676036338.jpg)
Nadešel rok 2008. Náš obyčejný brejlovec prošel vyvazovací opravou v DPOV Nymburk a …. vrátil se odsud ve zcela novém obleku.
![](data/files/1473943804_1_1676036408.jpg)
Říká se, že šaty dělají člověka. Proč by nemohly dělat lokomotivu? A tyto byly opravdu luxusní a neobvyklé. Měly borůvkově modrou barvu a brejlovec se rázem stal oblíbenou trutnovskou kráskou - Borůvkou.
Kdekdo ji obdivoval a byla vyhledávaným objektem mezi lovci fotografií z železničního prostředí.
Nejčastěji byla nasazována na rychlících mezi Trutnovem a Hradcem Králové.
![](data/files/1473943933_1.jpg)
![](data/files/750132_1676038819.jpg)
Borůvka sloužila celých 37 let. V roce 2013 ukončila svou aktivní službu.
Jedna z jejích kabin byla použita na brejlovce 750 213-5, který utrpěl srážku se stromem. Zbytek lokomotivy byl sešrotován, jen druhá kabina čekala na stejný osud v kopřivách v České Třebové.
Chybělo málo a Borůvka by byla už jen obrazem ve vzpomínkách a na fotografiích.
![](data/files/20230210_152428.jpg)
Kdepak, žádný smutný konec nečekejte. Jsem strašně neodbytný tvor. Po opravdu nekonečném „otravování“ se mi podařilo kabinu Borůvky odkoupit a převézt do expozice U Kolejí. Samozřejmě byla v úplně „holém“ stavu. Bez cedulí, budíků… Čekala mě spousta práce, shánění, ale … podařilo se.
![Převoz kabiny do expozice U Kolejí](data/files/20230210_152902.jpg)
Kabinu Borůvky dnes můžete v naší expozici spatřit v celé její kráse. Nechybí ani funkční osvětlení. Borůvka znovu žije a těší se z obdivu a přízně návštěvníků.
![](data/files/145019790_3953815277983061_273307534552721722_n_1676039439.jpg)
Od konce roku 2021 můžete na tratích spatřit i její věrnou kopii, kterou nechaly vyrobit Východočeské dráhy. Nová lokomotiva dostala číslo 750 199-2 a přezdívku Jeník.
![Kopie naší Borůvky - Brejlovec 750 199-2 dostal jméno Jeník.](data/files/20230210_155237.jpg)
Také on se stal nostalgickým hitem mezi obdivovateli Borůvky a jeho ulovenými fotografiemi se rád pochlubí nejeden nadšený železniční fotograf.
![](data/files/fb_img_1676039983689.jpg)
Šťastnou jízdu, Jeníku! Snad Tvá cesta jednou povede i kolem expozice U Kolejí.