Trocha povídání o exponátech U Kolejí
Poznáte v noci, kde končí vlak? No přece tam, kde svítila lampa. Dnes už na konci vlaku lampy nesvítí, ale nahradily je specifické tabulky.
V expozici U Kolejí můžete vidět mnoho lamp, luceren i svítilen. Některé visely na návěstidlech, jinými dávali povely výpravčí či posunovači.
Dnes vám ukážeme lucernu, která byla umístěna přímo na vlaku a to vždy na posledním vagónu. Upozorňovala totiž drážní zaměstnance na poslední vozidlo vlaku.
Dříve byla vyvěšena na výložnících v úrovni střechy vozidel. Výpravčí, který komunikoval se strojvedoucím, tak mohl mít přehled, zda na konci vlaku návěst je a poslední vagon soupravy je skutečně ten poslední. Lucerna byla na lícní straně opatřená denním červeno-bílým znakem přesýpacích hodin kombinovaným uprostřed s červenou clonkou před petrolejovou lampou. V této podobě byly návěsti u nás vyráběny ještě v padesátých a šedesátých letech firmou KOVO Věšín, k vidění bývají např. i německé lampy zn. Osmeka.
Nyní jsou již konce vlaku označeny červenými světly nebo dvěma obdélníkovými deskami, které jsou tvořeny červenými a bílými trojúhelníky.
I tyto návěsti můžete U Kolejí vidět.
Jistě si mezi nimi všimnete i jedné neobvyklé.
Je žluté barvy a měla dvě využití.
Pokud byla připevněna na přední části vlaku nad pravým nárazníkem, upozorňovala drážní zaměstnance na jízdu vlaku za nemožného dorozumění.
Pokud se nacházela na konci vlaku nad pravým nárazníkem, upozorňovala zaměstnance na poslední vozidlo části vlaku, který je odvážen po částech. Poslední odvážená část pak byla označena typickou návěstí konec vlaku.
Začátek vlaku je také označen a to dvěma bílými rozsvícenými světly ve stejné výši, popřípadě doplněná o jedno světlo nad nimi.