Trocha povídání o exponátech U Kolejí

Není kastrůlek jako kastrůlek

Není kastrůlek jako kastrůlek

Trocha povídání o železničářských čepicích

Při slově kastrůlek mnohým z vás zakručí v břiše a začnou se sbíhat sliny. V mysli se Vám vybaví klasická nádoba s oušky, popřípadě ešus s něčím moooc dobrým.

 Kdepak, žádná svačinka nebo oběd dnes na našich stránkách nebudou. Řeč je o zcela jiném kastrůlku. Nepolechtá sice Vaše chuťové buňky, ale jistě potěší nejedno oko a mnohým se vybaví vzpomínky třeba i na některé staré pěkné české filmy s železniční tématikou.

 Čas od času k nám zavítá Přednosta stanice. Pamatujete? Červený nos i čepice ……. Ano, budeme si povídat o železničářských čepicích.  Hlavu Vlasty Buriana ve filmu Přednosta stanice zdobila čepice – typ kastrůlek. 

  Podobnou jste mohli spatřit také na hlavě Václava Neckáře alias Miloše Hrmy, či výpravčího Hubičky (Josefa Somra) ve filmu Ostře sledované vlaky.

  A v expozičním vagónu U Kolejí máme „kastrůlků“ hned několik. Tyto typy se používaly za první republiky a státní znak ČSR byl v květnu 1940 vyměněn za větší protektorátní znak. 

  Ženy v té době kastrůlek nenosily. Jejich hlavy zdobily soukenné čepice se štítkem. Taková, kterou měla průvodčí Máša ve filmu Ostře sledované vlaky. 

A jaký byl vývoj železničářských čepic?

  Železničářské stejnokroje jednotného typu zavedla rakouská správa od roku 1857. Při slavnostních příležitostech měli úřednicí předepsáno nosit dvourohý klobouk a kord. Čapky zaměstnanců státních drah zdobilo okřídlené kolo s císařskou korunou a na stejnokrojových knoflících byl vyražen orel. Zaměstnanci soukromých drah měli na čapkách pouze okřídlené kolo a na knoflících zkratku názvu své společnosti. 

Za první republiky a za protektorátu byly povinné „kastrůlky „ a pro ženy soukenné čepice se štítkem.

  V letech 1993-1996 došlo ke zrušení baretu pro ženy a jeho náhradě lodičkou vojenského střihu. Pro ženy zavedl nově předpis čapku zvanou letuška. 

  Od 1.září 2011 nařídila Správa železniční dopravní cesty odstranit ze stejnokrojových součástek všechny znaky ČD a nahradit je logem SŽDC. Na čele železničářských čepic tak nyní můžeme vidět zlatý oválný odznak se znakem SŽDC. 

  U Kolejí nejsou samozřejmě k vidění pouze čepice typu kastrůlek. Je jich zde mnohem víc.  

  Výpravčí Blaženu zdobí čapka červené barvy, typická právě pro výpravčí. Červená barva dodávala status důležitosti. Před více než 10-ti lety museli výpravčí červenou čapku vyměnit za modrou, ale po mnoha stížnostech zejména od cestujících, kteří si tak často pletli výpravčího s ostatními drážními zaměstnanci, rozhodlo vedení SŽDC o návratu červených čepic. 

Líbí se Vám naše čapky? Máte možnost si některé z nich vyzkoušet a samozřejmě se v nich i vyfotit. Úsměv prosím :)

Tak – čapkám zdar! 

Vyhledávání