Trocha povídání o exponátech U Kolejí

Záchranná brzda

Záchranná brzda

"Záchrany" U Kolejí

Občas žijeme svůj život tak nějak „ve fofru“. Určitě to znáte – práce, kupa povinností, stres. Někdy je ale dobré zatáhnout za brzdu, na chvíli se zastavit a prostě si život vychutnat.

Pro mě je oázou klidu „moje místo“ v expozičním vagónu. Jak by ne. Jsou zde hned tři typy záchranných brzd, které mi připomínají, abych alespoň na chvilku zpomalil, sedl si a jen tak rozjímal.

Záchrannou brzdu vynalezl v roce 1869 (ve svých 20-ti letech) americký vynálezce a průmyslník George Westinghouse.

Co ho k tomu přimělo? Osobní zkušenost s vlakovým neštěstím. Pozoroval dva vlaky, které se proti sobě řítily a, i když se oba strojvůdci viděli na velkou vzdálenost, nedokázali včas zastavit a zamezit srážce. Brzdaři totiž museli přebíhat mezi vagóny a na každém z nich ručně zatáhnout za brzdu. Taková akce byla velmi zdlouhavá, neefektivní a pro brzdaře i fyzicky náročná. Není tedy divu, že se stávalo, že vlak prostě nezastavil včas.

George Westinghouse

 A tak Westinghouse vynalezl brzdný systém založený na stlačeném vzduchu. Tento systém se skládal z kompresoru umístěného na lokomotivě, nádrže a speciálního ventilu na každém vozidle a z potrubí probíhajícího po celé délce vlaku. Systém umožnil strojvůdci zabrzdit všechny vozy současně. Jednalo se o řešení zabezpečené proti selhání, protože jakákoli větší netěsnost ve vlakovém potrubí vedla k zastavení vlaku. Tento systém si Westinghouse nechal patentovat 28. října 1873. Vynález byl ve své době přijat téměř všemi železničními společnostmi.  

 Záchranná brzda pro osobní vozy je tvořena rukojetí s táhlem, které je napojeno na lanko spojené se záklopkou záchranné brzdy. Při zatažení za rukojeť se lanko napne a záklopku otevře. V novějším provedení je ovládání nouzového brzdění provedeno pneumaticky a strojvedoucímu umožňuje dočasně zrušit účinek záchranné brzdy, pokud by vlak měl zastavit v nevhodném místě.  

 Cestující smí použít záchrannou brzdu umístěnou ve vagónu pouze pro odvrácení nebezpečné situace, při ohrožení života. Například když do vlaku někdo naskakuje za rozjezdu a mohl by spadnout pod vlak. Zneužití se samozřejmě trestá vysokými pokutami.  

 Až toho tedy budete mít zase „až nad hlavu“, nezapomeňte, alespoň pomyslně, zatáhnout za brzdu a zastavit. Alespoň na chvilku. Opatrujte se.  

Vyhledávání