Rekonstrukce vagónu - rok 2018
Rekonstrukce vagónu U Kolejí čtenáře evidentně zajímá. Doposud jsem dával fotografie z jejího průběhu nahodile a možná to některé trochu mátlo.
V následujících okénkách do minulosti se tedy zaměřím na rekonstrukci postupně - prostě jak šel čas.
V tom dnešním se vrátím do roku 2018 - do doby, kdy jsem vagón pořídil.
Jak to uvnitř vypadalo? Hrůza. Na stěnách příšerný umakart a železničního v něm nebylo vůbec nic.
V tomto stavu jsem měl vagón na zahradě ještě zhruba dva roky a přemýšlel, co s ním - zda ubytování nebo bistro pro cyklisty 🚲
![](data/files/historicke-okenko/6.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/img-20240208-wa0009.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/img-20240208-wa0002k.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/img-20240208-wa0008.jpg)
Rekonstrukce vagónu - rok 2020 ... aneb - co se skrývá pod umakartem 😉
Téměř dva roky uběhly jako voda.
Mezitím jsem sehnal (vedle jiných věcí) další "poklad" - staré známé koženkové sedačky s výklopnými popelníky. Teda - v těchto popelníky chyběly. Proč? Protože od roku 2007 je zakázáno ve vagónech kouřit a tím pádem byly tenkrát výklopné popelníky odstraněny. Začal jsem tedy opět se sháněním - tentokrát popelníků. V té době to byl dost velký problém a jaký byl výsledek? O tom zase později, to bych trochu předbíhal.
Vraťme se zpět k vagónu. Je čas s ním něco udělat. Ale kde začít? U umakartu. Vypadá fakt hrozně a musí pryč, to je jasné.
Pustil jsem se do jeho odstraňování a ... čekalo mě milé překvapení.
Pod těmi nevzhlednými deskami se ukrývaly zachovalé dobové palubky.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/1.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/2.jpg)
Zatím žádná krása. Ale co - stačí je zbrousit a nalakovat.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/3.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/4.jpg)
Vida, konečně vím, kam umístím historické okno z výdejny jízdenek, které se mi podařilo sehnat.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/img-20240208-wa0010.jpg)
Myslím, že tady mu to bude slušet 👌👍
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_a5f6881d-acbf-4b81-b5b8-b30f0e7b9325..jpg)
Stěny zbrousit a nalakovat..... Jo, řekne se to lehce....
Tato "operace" trvala hodně hodně hodně dlouho. Dvě brusky takový nápor nevydržely a musela nastoupit třetí, která už práci zdárně dokončila...
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_6f048bcb-d4cd-4a2b-ba1d-50335de11b3d..jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_75179eb6-eb76-46e0-a5ac-65cfdcfa66ca..jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/5.jpg)
A výsledek po nalakování?
Já myslím, že hodně dobrý 👍😉
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_9d9afcc7-d852-41c6-b7f2-8fd21d6010fd..jpg)
Rekonstrukce vagónu - budiž světlo 💡
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_9d9afcc7-d852-41c6-b7f2-8fd21d6010fd..jpg)
Rok 2020.
Umakart je pryč, vše obroušené natřené a vagón jen září.
Září, ale to mi nestačí. Chtěl bych, aby zářil ještě víc – respektive svítil.
Na internetu jsem našel dvě stará průmyslová svítidla. Parádní retro. Do vagónu by se bezvadně hodila. Jenomže- stála celkem dost.
Začal jsem tedy s paní smlouvat. A smlouval jsem a smlouval…. Paní už mě asi měla plné zuby, ale byla opravdu skvělá. Nakonec mi řekla, že se se mnou nebude pořád dohadovat a když zjistila, k čemu světla potřebuji a že jsou na dobrou věc - darovala mi je.
Svítidel jsem samozřejmě potřeboval víc, takže jsem je sháněl a po kusech nakupoval na internetu. Nejen světla, ale i retro vypínače a zásuvky.
![](data/files/messenger_creation_7aa49677-ee51-4e6f-be4b-5e63b7aad15fk..jpg)
Nakonec se mi podařilo vše sehnat. Chybělo "jen" ve vagónu natáhnout elektřinu. Žádný problém – stačí zadat poptávku a počkat na nabídky od elektrikářů. Což o to – nabídek přišlo dost, ale ty ceny??!! Šílené!!
Až jednou…. Ozval se mi Luboš Janda a pustil se, i se svým kamarádem Vláďou, do práce. Za zlomek ceny. Prostě – rozhodli se pomoci a to co vytvořili … paráda! Klobouk dolů.
![](data/files/img-20240311-wa0015k.jpg)
![](data/files/322397522_544629577564409_5683028088626661431_n.jpg)
Luboš ještě (v pozdější době) rozsvítil Trutnovského brejlovce a zapojil všechna návěstidla, lampu i VÚDčka, které se u Borůvky nacházejí.
![](data/files/img-20240311-wa0021.jpg)
![](data/files/260846829_4859877154043531_6444125131392430880_n2.jpg)
Mé díky patří i Pepovi Sečovi, který mi zase daroval úchytky na dráty – a že jich bylo! Někteří lidé jsou prostě neuvěřitelní.
![](data/files/img-20240311-wa0012.jpg)
Vagón má tedy elektroinstalaci a svítí. Trošku přeskočím čas, abych Vám ukázal současnost ☺
![](data/files/165890234_4109491685748752_4465784438538997573_n.jpg)
![](data/files/144824575_3953828454648410_5580882150247587713_n.jpg)
![](data/files/144790626_3953841904647065_2308328473407961345_n.jpg)
![](data/files/322366851_1148564202450777_7475649959218074111_n.jpg)
Jak rekonstrukce pokračovala dále?
To zase až příště.... 🙋♂️
Rekonstrukce vagónu - posaďte se prosím, pojedeme dál...
Tak tedy – opět zpět do minulosti...
Prohlížím si vagón – zatím ještě úplně prázdný – a nemohu se ubránit úsměvu…. Vzpomínám na dobu, kdy jsem ho pořídil. Jak to v něm tenkrát vypadalo… Vzpomínám na to, jak se mi všichni smáli a kroutili hlavou, že jsem blázen. Možná jsem....
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/20240321_083305.jpg)
Při pohledu na proměnu, kterou vagón prošel, se musím smát já. A mám dobrý pocit – jsem zase o krůček blíž ke splnění své představy.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/messenger_creation_9d9afcc7-d852-41c6-b7f2-8fd21d6010fd..jpg)
Samozřejmě, že prázdný nezůstane. Sehnal jsem staré koženkové sedačky a je na čase opět se pustit do práce.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/1k.jpg)
Problém byl v tom, že sedačky měly nohy jen na jedné straně. Druhá byla kdysi přidělaná do stěny vagónů - pamatujete?
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/52-0.png)
V mém to takto udělat nešlo. Musel jsem tedy chybějící nohy vyrobit.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/messenger_creation_a7d14951-05b1-44fa-bbc0-e0ecb84662bd..jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/25..jpg)
Jak už jsem v jednom z předcházejících článků psal – sedačky byly bez výklopných popelníků. Přál jsem si vytvořit opravdové retro – tak jak to vypadalo před rokem 2007, než byl vydán zákaz kouření ve vagónech a popelníky byly ze všech sedaček odstraněny. Sehnat je byl v té době docela problém, ale nakonec se mi to podařilo.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/166853187_4113020008729253_5998351254227758252_n.jpg)
Sedačky měly opět své popelníky – kromě jedné. Tu jsem nechal v původním stavu – jen pro ukázku, jak to vypadalo po roce 2007.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/messenger_creation_19af535b-5e70-488f-a09d-3cee4599a0d8..jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/236004267_4524029080961675_7584370055087630096_n.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/236102304_4524030464294870_3935466153054768419_n.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/271260916_4998412950189950_3525431550153188314_n.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img_20201218_190350.jpg)
K sedačkám nepatří jen popelníky, ale také stolky. Tentokrát jsem sáhl po jiném retru – sehnal jsem několik starých šicích strojů a stolky vyrobil z nich.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/145125137_3953827271315195_2800679045439766697_ok.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img-20240321-wa0017.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img-20240321-wa0011.jpg)
A opět trochu přeskočím čas – takto to vypadá dnes…
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img_2193.jpg)
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img-20240321-wa0014.jpg)
Rekonstrukce vagónu - jedno točené prosím!
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/screenshot_20240415_090928_facebook.jpg)
Jak už jsem psal hned na začátku - přemýšlel jsem, zda ze starého vagónu udělat raději bistro pro cyklisty nebo ubytování. Rozhodl jsem se pro bistro.
Posezení už jsem měl. Dobové koženkové sedačky i stolky z šicích strojů dodávaly vagónu tu správnou atmosféru.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/seda--ky/img_2193.jpg)
Tentokrát jsem potřeboval - bar. Začal jsem tedy vymýšlet, měřit a načrtávat "plánek". Tedy - do technického nákresu to mělo daleko 😆, ale měl jsem v něm všechna potřebná data. Mohl jsem se pustit do práce.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_091204_facebook.jpg)
Od kamaráda Vency jsem sehnal dobové úzké palubky. Těžko sehnatelné a pro můj bar ideální.
Asi měsíc jsem o víkendech měřil, řezal - prostě truhlařil 😄
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/152501912_4002898943074694_6513482349951936776_o.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/153514600_4012019525495969_6155206284746152412_o.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_091229_facebook.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_091241_facebook.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_091308_facebook.jpg)
S pracovní deskou mi pomohl místní truhlář - Fanda.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/fb_img_1617788206439.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/fb_img_1617788209813.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/fb_img_1617788216144.jpg)
Své uplatnění našlo i historické okénko určené pro výdej jízdenek.
![](data/files/historicke-okenko/vagon---rekonstrukce/img-20240208-wa0010.jpg)
Věděl jsem přesně, k čemu bude sloužit tentokrát - pro výdej dobrého piva a dobře z něj uvidím na hosty.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_091104_facebook.jpg)
Ještě pípu a .... můžu to "roztočit" - přesněji - "natočit" 😉
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/screenshot_20240415_090928_facebook.jpg)
Tak - NA ZDRAVÍ! 🍺
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/bar/img-20230130-wa0002.jpg)
REKONSTRUKCE VAGÓNU Aby Vám uvnitř bylo příjemně
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/168100215_4122413761123211_7350888746865644398_n.jpg)
Rád jezdím do hospůdky „Zastávka Nižbor“, která patří Tomášovi Hanákovi. Do místa, kde se ocitnete ve starých časech. Ráj pro pamětníky i milovníky železnice.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/294376396_5576910492340190_5731553057931325589_n.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/294288124_5576912502339989_4661887466221423193_n.jpg)
Kdo by řekl, že zde byl původně chátrající železniční sklad. A dnes? Dokonalá nádražní hospůdka v retro stylu. Posedět můžete uvnitř, ale i venku na nákladových rampách a u dobrého jídla či pití pozorovat vlaky, které projíždějí kolem Vás tak blízko, že byste se jich mohli dotknout.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/20221225_151453.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/img-20221225-wa0015.jpg)
Velkým hitem je zde možnost přenocování v jednom ze tří zrekonstruovaných vagónů. Zážitek, kterému jsem prostě nemohl odolat 😀.
Zajímalo mě, jak takové ubytování vypadá. Luxusní retro. Doslova studnice dobrých nápadů.
Vychytávky vytvořené tak říkajíc "na koleně" z dobových a mnohdy zašlých věcí, které zde opět získávají neuvěřitelný půvab starých časů. Žádné "novoty" tu nemají své místo a jen by - upřímně řečeno - rušily zdejší atmosféru.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/img-20221225-wa0018.jpg)
Ačkoli vagón není nijak extra prostorný a přes léto do něj "pere" slunce, bylo uvnitř příjemně. Má totiž chytře vymyšlenou klimatizaci. Žádná novodobá bedna. Kdepak. Do vagónu proudí chladný vzduch ze země okénkem vytvořeným v podlaze a horký odvádí otvor ve střeše. Super nápad. Takové nápady mám rád a umím je nejen ocenit, ale i využít ve své expozici. Nápad s jednoduchou klimatizací se mi líbil moc. Tohle chci mít ve vagónu U Kolejí.
Doma jsem nelenil, sehnal ozdobné mřížky - sice jen dvě, ale to stačí - a pustil se do práce.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/messenger_creation_49c6d688-f63c-4d52-95ff-56f87d8a15cd..jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/167448296_4122411347790119_1690940668826347976_n.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/167649702_4122411671123420_7842301274107495979_n.jpg)
Mimochodem - věděli jste, že některé staré vagóny měly dvě podlahy? Byl mezi nimi byl prostor, kterým cirkuloval vzduch, odváděl vlhkost a zabraňoval tvorbě hniloby. Lidé si prostě uměli poradit i v dávných dobách.
Vagón U kolejí je též takto vyřešený. Ale to jen na okraj 😉.
Za pár hodin bylo hotovo. Do vagónu začal proudit chladný vzduch ze země.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/messenger_creation_d9858487-6ddb-46ea-bfcf-45566f39a3b3..jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/messenger_creation_0439ff06-f913-4cfb-97df-881c5d31f64d..jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/167925547_4122414087789845_2040434478150073349_n.jpg)
Mřížka v podlaze nevypadá vůbec špatně, co myslíte? 😉
Navíc to mám opravdu "vychytané". Pootočením se záklopky mřížky dají uzavřít.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/screenshot_20240504_180341_messenger.jpg)
Původní otvory ve střeše se postaraly o odvod teplého vzduchu ven.
Klimatizace funguje 👍
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/messenger_creation_2b69c0b3-bfc9-47a7-a226-2c42ac880f4b..jpg)
Prostě prima nápad, který nebylo až tak těžké uskutečnit a svůj účel splnil.
Jóóó a kdyby Vám přece jen bylo vedro, tak tu mám ještě jedno prima osvěžení 😉
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/klimatizace/355326507_6643961875635041_2999088442729980996_n.jpg)
REKONSTRUKCE VAGÓNUCo s prázdným místem za barem?
V našem seriálu jsem Vás provedl rekonstrukcí vagónu. Spousta hodin práce, vymýšlení, shánění, ale – stálo to za to.
Když si vzpomenu, jak to v něm vypadalo na začátku – hrůza.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/2.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/3.jpg)
A teď? Je v něm místo nejen pro příjemné posezení, ale i pro malou železniční expozici.
Na stěnách cedule, cedulky, železničářské čepice a obrazy Jiřího Boudy.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20240321-wa0013.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img_2189.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20230125-wa0006.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/s6.jpg)
Stěna za barem zůstala prázdná. Jo, něco by tam chtělo vymyslet.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/273301990_5114607315237179_3538191275013321142_n.jpg)
No jasně! K baru přece patří police na skleničky!
A opět jsem měl o "zábavu" postaráno 😄
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/273229198_5112362602128317_8409006374731885351_n.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/273365432_5114607538570490_2251733217986282323_n.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20221221-wa0020.jpg)
Jste zvědaví na výsledek? Tady je 😀
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20221221-wa0021.jpg)
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/273578589_5124270727604171_336685139661599884_n11.jpg)
Ani zde nechybí železniční styl. Od Honzíka z Bedřichova jsem dostal k padesátinám nádherný model vlaku Merkur.
Tento dárek pro mě moc znamená. Nejen proto, že je opravdu krásný, ale že mi daroval vláček, se kterým si kdysi hrál jako malý kluk a měl k němu citový vztah.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20221221-wa0024.jpg)
Hned jsem věděl, kam přijde. Na čestné místo, odkud bude dobře vidět.
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20221221-wa0023.jpg)
Pro dnešek končíme 😉
Na shledanou zase příště 🙋♂️
![](data/files/rekonstrukce-vagonu/police/img-20221221-wa0022.jpg)
REKONSTRUKCE VAGÓNUDáme si Forbes?
![](data/files/forbes/281724370_5407047885993119_5655177547977268078_n.jpg)
Vagón konečně vypadá podle mých představ. Řekl bych, že rekonstrukce, jako taková, je již u konce. Moje nápady však ne. Stačí někde vidět něco zajímavého a už se mi to usadí v hlavě a nedá pokoj.
Například takový předválečný výherní automat. Žádná cizina, ale prostě ryze český. A jak jinak, než ten nejslavnější. Forbes.
Forbesy vynalezl a začal vyrábět v roce 1926 Josef Vaněk ze Semil. Zájem o ně byl obrovský. Dokonce i tehdejší etiopský vladař Haile Selassie I. si nechal vyrobit na zakázku několik Forbesů na habešské stříbrné mince.
![](data/files/forbes/vank.jpg)
Do doby zákazu provozování výherních automatů v roce 1936 se tyto stroje objevovaly snad všude a jistě i v nejedné nádražní hospůdce.
![](data/files/forbes/forbes_denik-630-16x9.jpg)
Jasně, že jsem ho chtěl. Jenže ne ledajaký. Prostě – železniční.
A už to tady bylo zase. Vymýšlel jsem, postupně svůj nápad zdokonaloval a nakonec jsem oslovil výrobce.
Požadavků jsem měl – no dost. Na výherních okénkách nechci žádné názvy výher. Kdepak. Chci tam mít názvy železničních stanic na trati Zdice – Protivín.
![](data/files/forbes/forbes1.jpg)
Jo a chtěl bych tam také klasické lepenkové jízdenky.
Takže – začalo shánění jízdenek. Nejlépe z této trati. Dalo to trochu „fušku“, ale podařilo se. Vytoužené jízdenky jsem dostal přímo od jednoho sběratele.
![](data/files/forbes/forbes2.jpg)
Pak už jen trpělivě čekat (přiznávám, že spíš netrpělivě), až budu mít Forbes v expozici a poprvé ho vyzkouším.
Den D nastal. Předválečný výherní automat Forbes v železničním stylu ozdobil stěnu mého vagónu.
![](data/files/forbes/img_20221008_111415.jpg)
![](data/files/forbes/278181156_5299593033405272_3549754194551129939_n.jpg)
Vyzkoušíme, jestli funguje 😉