Rekonstrukce vagónu - rok 2018

   Rekonstrukce vagónu U Kolejí čtenáře evidentně zajímá. Doposud jsem dával fotografie z jejího průběhu nahodile a možná to některé trochu mátlo. 
   V následujících okénkách do minulosti se tedy zaměřím na rekonstrukci postupně - prostě jak šel čas.
   V tom dnešním se vrátím do roku 2018 - do doby, kdy jsem vagón pořídil.
   Jak to uvnitř vypadalo? Hrůza. Na stěnách příšerný umakart a železničního v něm nebylo vůbec nic. 
   V tomto stavu jsem měl vagón na zahradě ještě zhruba dva roky a přemýšlel, co s ním - zda ubytování nebo bistro pro cyklisty 🚲

Rekonstrukce vagónu - rok 2020 
... aneb - co se skrývá pod umakartem 😉

   Téměř dva roky uběhly jako voda.
   Mezitím jsem sehnal (vedle jiných věcí) další "poklad" - staré známé koženkové sedačky s výklopnými popelníky. Teda - v těchto popelníky chyběly. Proč? Protože od roku 2007 je zakázáno ve vagónech kouřit a tím pádem byly tenkrát výklopné popelníky odstraněny. Začal jsem tedy opět se sháněním - tentokrát popelníků. V té době to byl dost velký problém a jaký byl výsledek? O tom zase později, to bych trochu předbíhal.
   Vraťme se zpět k vagónu. Je čas s ním něco udělat. Ale kde začít? U umakartu. Vypadá fakt hrozně a musí pryč, to je jasné. 
Pustil jsem se do jeho odstraňování a ... čekalo mě milé překvapení.
   Pod těmi nevzhlednými deskami se ukrývaly zachovalé dobové palubky. 
   Zatím žádná krása. Ale co - stačí je zbrousit a nalakovat. 
   Vida, konečně vím, kam umístím historické okno z výdejny jízdenek, které se mi podařilo sehnat. 
   Myslím, že tady mu to bude slušet 👌👍
   Stěny zbrousit a nalakovat..... Jo, řekne se to lehce....
   Tato "operace" trvala hodně hodně hodně dlouho. Dvě brusky takový nápor nevydržely a musela nastoupit třetí, která už práci zdárně dokončila...
   A výsledek po nalakování?
   Já myslím, že hodně dobrý 👍😉

Rekonstrukce vagónu - budiž světlo 💡

 Rok 2020
 Umakart je pryč, vše obroušené natřené a vagón jen září.
 Září, ale to mi nestačí. Chtěl bych, aby zářil ještě víc – respektive svítil.
 Na internetu jsem našel dvě stará průmyslová svítidla. Parádní retro. Do vagónu by se bezvadně hodila. Jenomže- stála celkem dost.
 Začal jsem tedy s paní smlouvat. A smlouval jsem a smlouval…. Paní už mě asi měla plné zuby, ale byla opravdu skvělá. Nakonec mi řekla, že se se mnou nebude pořád dohadovat a když zjistila, k čemu světla potřebuji a že jsou na dobrou věc - darovala mi je.
 Svítidel jsem samozřejmě potřeboval víc, takže jsem je sháněl a po kusech nakupoval na internetu. Nejen světla, ale i retro vypínače a zásuvky.
 Nakonec se mi podařilo vše sehnat. Chybělo "jen" ve vagónu natáhnout elektřinu. Žádný problém – stačí zadat poptávku a počkat na nabídky od elektrikářů. Což o to – nabídek přišlo dost, ale ty ceny??!! Šílené!!
  Až jednou…. Ozval se mi Luboš Janda a pustil se, i se svým kamarádem Vláďou, do práce. Za zlomek ceny. Prostě – rozhodli se pomoci a to co vytvořili … paráda! Klobouk dolů.
  Luboš ještě (v pozdější době) rozsvítil Trutnovského brejlovce a zapojil všechna návěstidla, lampu i VÚDčka, které se u Borůvky nacházejí.
 Mé díky patří i Pepovi Sečovi, který mi zase daroval úchytky na dráty – a že jich bylo! Někteří lidé jsou prostě neuvěřitelní.
 Vagón má tedy elektroinstalaci a svítí. Trošku přeskočím čas, abych Vám ukázal současnost
   Jak rekonstrukce pokračovala dále? 
   To zase až příště.... 🙋‍♂️

Rekonstrukce vagónu - posaďte se prosím, pojedeme dál...

 Tak tedy – opět zpět do minulosti...
 Prohlížím si vagón – zatím ještě úplně prázdný – a nemohu se ubránit úsměvu…. Vzpomínám na dobu, kdy jsem ho pořídil. Jak to v něm tenkrát vypadalo… Vzpomínám na to, jak se mi všichni smáli a kroutili hlavou, že jsem blázen. Možná jsem.... 
   Při pohledu na proměnu, kterou vagón prošel, se musím smát já. A mám dobrý pocit – jsem zase o krůček blíž ke splnění své představy.
  Samozřejmě, že prázdný nezůstane. Sehnal jsem staré koženkové sedačky a je na čase opět se pustit do práce.
  Problém byl v tom, že sedačky měly nohy jen na jedné straně. Druhá byla kdysi přidělaná do stěny vagónů - pamatujete?
 V mém to takto udělat nešlo. Musel jsem tedy chybějící nohy vyrobit.
Jak už jsem v jednom z předcházejících článků psal – sedačky byly bez výklopných popelníků. Přál jsem si vytvořit opravdové retro – tak jak to vypadalo před rokem 2007, než byl vydán zákaz kouření ve vagónech a popelníky byly ze všech sedaček odstraněny. Sehnat je byl v té době docela problém, ale nakonec se mi to podařilo.
 Sedačky měly opět své popelníky – kromě jedné. Tu jsem nechal v původním stavu – jen pro ukázku, jak to vypadalo po roce 2007.
  K sedačkám nepatří jen popelníky, ale také stolky. Tentokrát jsem sáhl po jiném retru – sehnal jsem několik starých šicích strojů a stolky vyrobil z nich.
 A opět trochu přeskočím čas – takto to vypadá dnes…

Rekonstrukce vagónu - jedno točené prosím!

 Jak už jsem psal hned na začátku - přemýšlel jsem, zda ze starého vagónu udělat raději bistro pro cyklisty nebo ubytování. Rozhodl jsem se pro bistro.
  Posezení už jsem měl. Dobové koženkové sedačky i stolky z šicích strojů dodávaly vagónu tu správnou atmosféru.
  Tentokrát jsem potřeboval - bar. Začal jsem tedy vymýšlet, měřit a načrtávat "plánek". Tedy - do technického nákresu to mělo daleko 😆, ale měl jsem v něm všechna potřebná data. Mohl jsem se pustit do práce.
   Od kamaráda Vency jsem sehnal dobové úzké palubky. Těžko sehnatelné a pro můj bar ideální.
   Asi měsíc jsem o víkendech měřil, řezal - prostě truhlařil 😄
   S pracovní deskou mi pomohl místní truhlář - Fanda.
   Své uplatnění našlo i historické okénko určené pro výdej jízdenek.
   Věděl jsem přesně, k čemu bude sloužit tentokrát - pro výdej dobrého piva a dobře z něj uvidím na hosty.
   Ještě pípu a .... můžu to "roztočit" - přesněji - "natočit" 😉
   Tak - NA ZDRAVÍ! 🍺

REKONSTRUKCE VAGÓNU 
Aby Vám uvnitř bylo příjemně

   Rád jezdím do hospůdky „Zastávka Nižbor“, která patří Tomášovi Hanákovi. Do místa, kde se ocitnete ve starých časech. Ráj pro pamětníky i milovníky železnice.
   Kdo by řekl, že zde byl původně chátrající železniční sklad. A dnes? Dokonalá nádražní hospůdka v retro stylu. Posedět můžete uvnitř, ale i venku na nákladových rampách a u dobrého jídla či pití pozorovat vlaky, které projíždějí kolem Vás tak blízko, že byste se jich mohli dotknout.     
  Velkým hitem je zde možnost přenocování v jednom ze tří zrekonstruovaných vagónů. Zážitek, kterému jsem prostě nemohl odolat 😀.
  Zajímalo mě, jak takové ubytování vypadá. Luxusní retro. Doslova studnice dobrých nápadů.
  Vychytávky vytvořené tak říkajíc "na koleně" z dobových a mnohdy zašlých věcí, které zde opět získávají neuvěřitelný půvab starých časů. Žádné "novoty" tu nemají své místo a jen by - upřímně řečeno - rušily zdejší atmosféru.
   Ačkoli vagón není nijak extra prostorný a přes léto do něj "pere" slunce, bylo uvnitř příjemně. Má totiž chytře vymyšlenou klimatizaci. Žádná novodobá bedna. Kdepak. Do vagónu proudí chladný vzduch ze země okénkem vytvořeným v podlaze a horký odvádí otvor ve střeše. Super nápad. Takové nápady mám rád a umím je nejen ocenit, ale i využít ve své expozici. Nápad s jednoduchou klimatizací se mi líbil moc. Tohle chci mít ve vagónu U Kolejí.
   Doma jsem nelenil, sehnal ozdobné mřížky - sice jen dvě, ale to stačí - a pustil se do práce.  
   Mimochodem - věděli jste, že některé staré vagóny měly dvě podlahy? Byl mezi nimi byl prostor, kterým cirkuloval vzduch, odváděl vlhkost a zabraňoval tvorbě hniloby. Lidé si prostě uměli poradit i v dávných dobách. 
   Vagón U kolejí je též takto vyřešený. Ale to jen na okraj 😉.
   Za pár hodin bylo hotovo. Do vagónu začal proudit chladný vzduch ze země. 
   Mřížka v podlaze nevypadá vůbec špatně, co myslíte? 😉
   Navíc to mám opravdu "vychytané". Pootočením se záklopky mřížky dají uzavřít. 
   Původní otvory ve střeše se postaraly o odvod teplého vzduchu ven.
   Klimatizace funguje 👍
    Prostě prima nápad, který nebylo až tak těžké uskutečnit a svůj účel splnil. 
   Jóóó a kdyby Vám přece jen bylo vedro, tak tu mám ještě jedno prima osvěžení 😉

REKONSTRUKCE VAGÓNU
Co s prázdným místem za barem?

   V našem seriálu jsem Vás provedl rekonstrukcí vagónu. Spousta hodin práce, vymýšlení, shánění, ale – stálo to za to.
   Když si vzpomenu, jak to v něm vypadalo na začátku – hrůza.
 A teď? Je v něm místo nejen pro příjemné posezení, ale i pro malou železniční expozici.
 Na stěnách cedule, cedulky, železničářské čepice a obrazy Jiřího Boudy.
   Stěna za barem zůstala prázdná. Jo, něco by tam chtělo vymyslet.   
   No jasně! K baru přece patří police na skleničky!
   A opět jsem měl o "zábavu" postaráno 😄
   Jste zvědaví na výsledek? Tady je 😀
  Ani zde nechybí železniční styl. Od Honzíka z Bedřichova jsem dostal k padesátinám nádherný model vlaku Merkur.
  Tento dárek pro mě moc znamená. Nejen proto, že je opravdu krásný, ale že mi daroval vláček, se kterým si kdysi hrál jako malý kluk a měl k němu citový vztah. 
   Hned jsem věděl, kam přijde. Na čestné místo, odkud bude dobře vidět.
   Pro dnešek končíme 😉
   Na shledanou zase příště 🙋‍♂️

REKONSTRUKCE VAGÓNU
Dáme si Forbes?

  Vagón konečně vypadá podle mých představ. Řekl bych, že rekonstrukce, jako taková, je již u konce. Moje nápady však ne. Stačí někde vidět něco zajímavého a už se mi to usadí v hlavě a nedá pokoj.
  Například takový předválečný výherní automat. Žádná cizina, ale prostě ryze český. A jak jinak, než ten nejslavnější. Forbes.
  Forbesy vynalezl a začal vyrábět v roce 1926 Josef Vaněk ze Semil. Zájem o ně byl obrovský. Dokonce i tehdejší etiopský vladař Haile Selassie I. si nechal vyrobit na zakázku několik Forbesů na habešské stříbrné mince.
 Do doby zákazu provozování výherních automatů v roce 1936 se tyto stroje objevovaly snad všude a jistě i v nejedné nádražní hospůdce.
  Jasně, že jsem ho chtěl. Jenže ne ledajaký. Prostě – železniční.
  A už to tady bylo zase. Vymýšlel jsem, postupně svůj nápad zdokonaloval a nakonec jsem oslovil výrobce.
  Požadavků jsem měl – no dost. Na výherních okénkách nechci žádné názvy výher. Kdepak. Chci tam mít názvy železničních stanic na trati Zdice – Protivín.
   Jo a chtěl bych tam také klasické lepenkové jízdenky.
   Takže – začalo shánění jízdenek. Nejlépe z této trati. Dalo to trochu „fušku“, ale podařilo se. Vytoužené jízdenky jsem dostal přímo od jednoho sběratele.
  Pak už jen trpělivě čekat (přiznávám, že spíš netrpělivě), až budu mít Forbes v expozici a poprvé ho vyzkouším.
  Den D nastal. Předválečný výherní automat Forbes v železničním stylu ozdobil stěnu mého vagónu.
   Vyzkoušíme, jestli funguje 😉
Vyhledávání