
V průběhu září se každoročně slaví Den železnice. Tento svátek je spojený s blížícím se datem 27. září.
Věděli jste, proč právě tento den?
Před 199 lety nastala pro svět významná událost. Přesuneme se do severoanglického města Stockton.
Je 27. září 1825 a parní lokomotiva „Active“, také známá pod jménem „Locomotion No.1“ je připravena ke své první jízdě. Na ní stojí její vynálezce, sám otec parostrojní železnice, George Stephenson.

K lokomotivě se postupně připojuje řada vagónů. 12 nákladních vagónů s uhlím a pytli mouky, speciální osobní vagón osazený představiteli společnosti S&DR (Stockton a Darlington Railway) a 21 nových vagónů na uhlí, v nichž byli namačkáni cestující. Další dobrodruzi se naskládali na náklad na prvním tuctu.
Kolem tratě postávají a korzují davy zvědavců. Mnozí z nich přišli za senzací, očekávajíce výbuch nadměrně zatíženého stroje.

Celý vlak se dal do pohybu a dav zašuměl překvapením. Před lokomotivou kluše jezdec na koni a když lokomotivu Stephenson „rozpálil“, musel i cválat. Jezdec mává praporkem a křičí: „Už jedou, už jedou!“
Lokomotiva zvládla cestu s enormní zátěží do Darlingtonu i zpět. Celková tažená hmotnost se odhaduje na 90 tun. Na nejrychlejších úsecích dosáhl vlak rychlosti kolem 20 km/h a říká se, že komín byl rozžhavený do ruda.
Touto významnou jízdou konečně Stephenson přesvědčil ve vlaky nevěřící obyčejné lidi i konzervativní úředníky a podnikatele, že železniční doprava má velkou budoucnost. A tak, díky vynálezu parní lokomotivy, vznikla veřejná železniční doprava.


Jak jízda první lokomotivy asi vypadala?
Můžete se podívat na repliku Locomotion No.1 George Stephensona v "akci" 😉
Pokud máte rádi retro filmy, nabízíme Vám pro pobavení také ukázku z filmu "Our Hospitality" z roku 1923, kde se objevila další ze Stephensonových lokomotiv - replika známé lokomotivy Rocket, se kterou vyhrál závod lokomotiv - jezdila rychlostí 19,2 km/hod a dosahovala maximální rychlosti 46 km/hod.
Národní den železnice se koná každoročně v různých místech republiky. Letos jej bude hostit Česká Třebová a to tentokrát v posunutém termínu - 19.-20.10.2024.

Věděli jste, co skrývá plechová dóza U Kolejí?
Možná jste si v naší expozici všimli dvou plechových dóz. Jedné s nápisem ČD a druhé s německým označením D.R. (Deutsche Reichsbanh). Copak v nich asi je?

Jejich obsah můžete U Kolejí také vidět. Ke kolejím zkrátka patří a to dosti těsně 😃

Na první pohled tyhle "věcičky" asi moc nezaujmou, že? Tak co to vlastně je?
Třaskavky.
Už podle názvu lze odvodit, že tohle malé nic vydávalo třaskavý zvuk. A pořádný!
K čemu třaskavky sloužily?
Předávaly strojvedoucímu požadavek k zastavení vlaku všemi dostupnými prostředky a to zejména za snížené viditelnosti (např. mlhy).
Signalizaci pomocí třaskavek navrhl v roce 1841 E. A. Cowper v Anglii (v důsledku několika železničních neštěstí právě z důvodu snížené viditelnosti) a postupně se jejich používání rozšířilo do ostatních zemí.
Třaskavky se připevňovaly na kolejnici pomocí ocelové spony ve vzdálenosti 20 metrů od sebe. Byly naplněny třaskavou směsí a uvedeny do činnosti najetím kola na třaskavku. Výsledkem byl akustický efekt - třesk. Hlasitý tak, že jej strojvůdce nemohl přeslechnout.
Třaskavky byly uchovávány v plechových dózách, aby nenavlhly a jejich pokládání na koleje měl na starost železniční zaměstnanec zvaný "fogsignalman".
Abychom Vám ukázali, jak taková třaskavka na kolejích vypadala, zahráli jsme si na "fogsignalmana" i my a po mnoha a mnoha letech jsme je na chvilinku (a samozřejmě bezpečně) připevnily na jejich původní místo určení.


Možní teď čekáte nějaké video třaskavky v akci 😁. Nebojte, nezklameme Vás. Nebude to však akce U Kolejí, nýbrž od jiných kolejí a z jiných dob. Naše třaskavky opět bezpečně odpočívají ve svých dózách 😉

To, že v expozici U Kolejí máme vlastní jízdenky, jste určitě věděli.
Nicméně - věděli jste, že si tyto jízdenky necháváme tisknout na opravdové historické funkční edmondsonově tiskárně?
Prostě žádný digitální tisk, na jaký jste zvyklí, když si chcete nechat udělat vizitky nebo třeba svatební oznámení, ale pravý dobový tisk na starém dobovém stroji.

Tisk edmondsonových jízdenek byl v České republice ukončen 12.1.2000. Stále se s nimi můžete setkat např. při nostalgických jízdách či na různých železničních výstavách a v muzeích a nebo je můžete získat i v železniční expozici U Kolejí 😀.
Na výběr máme hned dva typy - s Brejlovcem nebo s parní lokomotivou 🚂

Jako bonus si můžete na jízdence vyrazit datum opravdovým historickým kompostérem a samozřejmě si ji proštípnout pravými průštipkami.


Retro má prostě své kouzlo ❤


Věděli jste, jak je to ve skutečnosti s domnělou "udírnou" U Kolejí?

"Vy zde máte udírnu?" ptají se často návštěvníci naší expozice při pohledu na tento válec s dvířky a stříškou.
"Kdepak, to není udírna. To je zvonková návěst - Číňan", odpovídám.
"Tak to vidíme poprvé v životě".
"A viděli jste film Přednosta stanice?"
"No jasně."
"Tak vidíte. Číňana přece jen znáte - přesně z tohoto filmu 😄"
Jo jo, je to tak. Nevzpomínáte si? Tak Vám trochu oživíme paměť. Vzhůru za Přednostou stanice - Vlastou Burianem a dáme si ukázku ze samého závěru tohoto slavného filmu. Pozorně se dívejte 😉



A věděli jste, že Číňan U Kolejí je (dle našich informací) jedním ze tří funkčních v České republice ? 😉

Věděli jste?

Startujeme nový miniseriál "Věděli jste?"
Ne ne, žádné dlouhé články. Na naši "seriálovou nástěnku" postupně "připíchneme" několik zajímavostí i událostí, které určitě stojí za zmínku. Některé se zde již objevily a o některých jste možná neměli ani potuchy. Kdo ví 😉.
Takže - věděli jste?

Věděli jste, že úplně prvním železničním exponátem, který jsem do své expozice pořídil, byla tato svítilna? Ani nechtějte vědět, kolik jsem za ní tenkrát dal 🤦♂️. No, přeplatil jsem ji. Dost. Prodávající si musel mnout ruce 😆.
Ale měl jsem z ní obrovskou radost a musím říct, že pro mě vlastně velikou cenu má. Odstartovala mojí sběratelskou vášeň a další exponáty na sebe nenechaly dlouho čekat 😄


Trutnovského Brejlovce 750 346-9 většina z Vás jistě zná v borůvkově modrém nátěru.

Věděli jste, že jeho původní barva byla úplně jiná?

Trutnovský Brejlovec byl vyroben v roce 1976 v továrně ČKD. Měl červenou barvu se žlutým pruhem. Nic zvláštního - i když něco přece. Jako jediný měl umístění loga výrobce na čele kabiny.

Jedinečný borůvkově modrý nátěr dostal až v roce 2008 a s ním vzápětí přišly i jeho další přezdívky, jako je Borůvka nebo Trutnovská kráska.


Věděli jste, že přesně před dvěma roky (26.6.2022) nás navštívil pořad "Pozor vlak" a natočil reportáž o železniční expozici U Kolejí?





Pro zájemce - pořad Pozor vlak - 113. díl (červencové vysílání)😉

Věděli jste, že si naše jednoramenné odjezdové návěstidlo zahrálo i v jednom známém seriálu?

Ano, je to tak.
Poznáte ve kterém?

Pamětníci si jistě vzpomenou na seriál Třicet případů majora Zemana. V díle s názvem "Bestie" se objevilo hned několikrát.

Návěstidlo jsem přivezl v roce 2016 z Čisovic u Mníšku pod Brdy.
V seriálu dostaly Čisovice název Trnová. Právě zde končila cesta mladých manželů a dalších lidí, kteří toužili emigrovat z tehdejšího Československa a svěřili se do rukou "trnovského" nádražáka Kosíka a jeho manželky (v podání Vladimíra Stacha a Stelly Zázvorkové).







Věděli jste, že původní vechtr (číslo 51) U Kolejí pochází z roku 1875?

Trať č. 200 Zdice - Protivín byla dokončena 20. prosince 1875.
Během stavby začaly podél trati vyrůstat strážní domky - vechtry (z německého Bahnwächterhaus), které sloužily jako ubytování strážníkům tratě a jejich rodinám.
Vechtr U Kolejí dostal číslo 51.
Věděli jste?

Věděli jste, že Trutnovský Brejlovec změnil v expozici U Kolejí několikrát své místo? No vážně, je to tak. A tipli byste si kolikrát?
Tak budeme počítat 😉
Místo č.1

Kabinu Trutnovského Brejlovce jsem dopravil z České Třebové s pomocí kamaráda Venci. Brejlovec se spokojeně usadil na zahradě hned u silnice, svůj pohled za velkými brýlemi upíral do obce a sledoval místní "cvrkot".
Jenomže....
Místo č.2
Jo jo, jenomže.... Pak jsem si pořídil vagón. A kam s vagónem? No přece za kabinu. Hmmm, tak takhle se sem opravdu nevejde.
Brejlovec zkrátka musel změnit místo.

Usadili jsme jej, spolu s vagónem, na opačný konec zahrady. A tak si zde dva roky trůnil a pozoroval projíždějící vlaky.
Jenomže....
Místo č.3
Ano, máme zde opět to "jenomže" 😆.
Trutnovský Brejlovec s vagónem se na svém místě sice vyjímal krásně, ale já bych chtěl, aby na něj bylo lépe vidět už od silnice a návštěvníci to k němu měli blíž.
Opět přijel na pomoc jeřáb a dal se do práce.

Brejlovec má tentokrát výhled jak na vlaky, tak na kolemjdoucí. Společnost mu dělá Číňan a řada návěstidel.
Na svém novém místě si trůní dodnes. Teda - dokud nepřijde další "jenomže". Znáte mě 😆


V průběhu září se každoročně slaví Den železnice. Tento svátek je spojený s blížícím se datem 27. září.
Věděli jste, proč právě tento den?
Před 199 lety nastala pro svět významná událost. Přesuneme se do severoanglického města Stockton.
Je 27. září 1825 a parní lokomotiva „Active“, také známá pod jménem „Locomotion No.1“ je připravena ke své první jízdě. Na ní stojí její vynálezce, sám otec parostrojní železnice, George Stephenson.

K lokomotivě se postupně připojuje řada vagónů. 12 nákladních vagónů s uhlím a pytli mouky, speciální osobní vagón osazený představiteli společnosti S&DR (Stockton a Darlington Railway) a 21 nových vagónů na uhlí, v nichž byli namačkáni cestující. Další dobrodruzi se naskládali na náklad na prvním tuctu.
Kolem tratě postávají a korzují davy zvědavců. Mnozí z nich přišli za senzací, očekávajíce výbuch nadměrně zatíženého stroje.

Celý vlak se dal do pohybu a dav zašuměl překvapením. Před lokomotivou kluše jezdec na koni a když lokomotivu Stephenson „rozpálil“, musel i cválat. Jezdec mává praporkem a křičí: „Už jedou, už jedou!“
Lokomotiva zvládla cestu s enormní zátěží do Darlingtonu i zpět. Celková tažená hmotnost se odhaduje na 90 tun. Na nejrychlejších úsecích dosáhl vlak rychlosti kolem 20 km/h a říká se, že komín byl rozžhavený do ruda.
Touto významnou jízdou konečně Stephenson přesvědčil ve vlaky nevěřící obyčejné lidi i konzervativní úředníky a podnikatele, že železniční doprava má velkou budoucnost. A tak, díky vynálezu parní lokomotivy, vznikla veřejná železniční doprava.


Jak jízda první lokomotivy asi vypadala?
Můžete se podívat na repliku Locomotion No.1 George Stephensona v "akci" 😉
Pokud máte rádi retro filmy, nabízíme Vám pro pobavení také ukázku z filmu "Our Hospitality" z roku 1923, kde se objevila další ze Stephensonových lokomotiv - replika známé lokomotivy Rocket, se kterou vyhrál závod lokomotiv - jezdila rychlostí 19,2 km/hod a dosahovala maximální rychlosti 46 km/hod.
Národní den železnice se koná každoročně v různých místech republiky. Letos jej bude hostit Česká Třebová a to tentokrát v posunutém termínu - 19.-20.10.2024.