Věděli jste?
Startujeme nový miniseriál "Věděli jste?"
Ne ne, žádné dlouhé články. Na naši "seriálovou nástěnku" postupně "připíchneme" několik zajímavostí i událostí, které určitě stojí za zmínku. Některé se zde již objevily a o některých jste možná neměli ani potuchy. Kdo ví 😉.
Takže - věděli jste?
Věděli jste, že úplně prvním železničním exponátem, který jsem do své expozice pořídil, byla tato svítilna? Ani nechtějte vědět, kolik jsem za ní tenkrát dal 🤦♂️. No, přeplatil jsem ji. Dost. Prodávající si musel mnout ruce 😆.
Ale měl jsem z ní obrovskou radost a musím říct, že pro mě vlastně velikou cenu má. Odstartovala mojí sběratelskou vášeň a další exponáty na sebe nenechaly dlouho čekat 😄
Trutnovského Brejlovce 750 346-9 většina z Vás jistě zná v borůvkově modrém nátěru.
Věděli jste, že jeho původní barva byla úplně jiná?
Trutnovský Brejlovec byl vyroben v roce 1976 v továrně ČKD. Měl červenou barvu se žlutým pruhem. Nic zvláštního - i když něco přece. Jako jediný měl umístění loga výrobce na čele kabiny.
Jedinečný borůvkově modrý nátěr dostal až v roce 2008 a s ním vzápětí přišly i jeho další přezdívky, jako je Borůvka nebo Trutnovská kráska.
Věděli jste, že přesně před dvěma roky (26.6.2022) nás navštívil pořad "Pozor vlak" a natočil reportáž o železniční expozici U Kolejí?
Pro zájemce - pořad Pozor vlak - 113. díl (červencové vysílání)😉
Věděli jste, že si naše jednoramenné odjezdové návěstidlo zahrálo i v jednom známém seriálu?
Ano, je to tak.
Poznáte ve kterém?
Pamětníci si jistě vzpomenou na seriál Třicet případů majora Zemana. V díle s názvem "Bestie" se objevilo hned několikrát.
Návěstidlo jsem přivezl v roce 2016 z Čisovic u Mníšku pod Brdy.
V seriálu dostaly Čisovice název Trnová. Právě zde končila cesta mladých manželů a dalších lidí, kteří toužili emigrovat z tehdejšího Československa a svěřili se do rukou "trnovského" nádražáka Kosíka a jeho manželky (v podání Vladimíra Stacha a Stelly Zázvorkové).
Věděli jste, že původní vechtr (číslo 51) U Kolejí pochází z roku 1875?
Trať č. 200 Zdice - Protivín byla dokončena 20. prosince 1875.
Během stavby začaly podél trati vyrůstat strážní domky - vechtry (z německého Bahnwächterhaus), které sloužily jako ubytování strážníkům tratě a jejich rodinám.
Vechtr U Kolejí dostal číslo 51.
Věděli jste?
Věděli jste, že Trutnovský Brejlovec změnil v expozici U Kolejí několikrát své místo? No vážně, je to tak. A tipli byste si kolikrát?
Tak budeme počítat 😉
Místo č.1
Kabinu Trutnovského Brejlovce jsem dopravil z České Třebové s pomocí kamaráda Venci. Brejlovec se spokojeně usadil na zahradě hned u silnice, svůj pohled za velkými brýlemi upíral do obce a sledoval místní "cvrkot".
Jenomže....
Místo č.2
Jo jo, jenomže.... Pak jsem si pořídil vagón. A kam s vagónem? No přece za kabinu. Hmmm, tak takhle se sem opravdu nevejde.
Brejlovec zkrátka musel změnit místo.
Usadili jsme jej, spolu s vagónem, na opačný konec zahrady. A tak si zde dva roky trůnil a pozoroval projíždějící vlaky.
Jenomže....
Místo č.3
Ano, máme zde opět to "jenomže" 😆.
Trutnovský Brejlovec s vagónem se na svém místě sice vyjímal krásně, ale já bych chtěl, aby na něj bylo lépe vidět už od silnice a návštěvníci to k němu měli blíž.
Opět přijel na pomoc jeřáb a dal se do práce.
Brejlovec má tentokrát výhled jak na vlaky, tak na kolemjdoucí. Společnost mu dělá Číňan a řada návěstidel.
Na svém novém místě si trůní dodnes. Teda - dokud nepřijde další "jenomže". Znáte mě 😆
V průběhu září se každoročně slaví Den železnice. Tento svátek je spojený s blížícím se datem 27. září.
Věděli jste, proč právě tento den?
Před 199 lety nastala pro svět významná událost. Přesuneme se do severoanglického města Stockton.
Je 27. září 1825 a parní lokomotiva „Active“, také známá pod jménem „Locomotion No.1“ je připravena ke své první jízdě. Na ní stojí její vynálezce, sám otec parostrojní železnice, George Stephenson.
K lokomotivě se postupně připojuje řada vagónů. 12 nákladních vagónů s uhlím a pytli mouky, speciální osobní vagón osazený představiteli společnosti S&DR (Stockton a Darlington Railway) a 21 nových vagónů na uhlí, v nichž byli namačkáni cestující. Další dobrodruzi se naskládali na náklad na prvním tuctu.
Kolem tratě postávají a korzují davy zvědavců. Mnozí z nich přišli za senzací, očekávajíce výbuch nadměrně zatíženého stroje.
Celý vlak se dal do pohybu a dav zašuměl překvapením. Před lokomotivou kluše jezdec na koni a když lokomotivu Stephenson „rozpálil“, musel i cválat. Jezdec mává praporkem a křičí: „Už jedou, už jedou!“
Lokomotiva zvládla cestu s enormní zátěží do Darlingtonu i zpět. Celková tažená hmotnost se odhaduje na 90 tun. Na nejrychlejších úsecích dosáhl vlak rychlosti kolem 20 km/h a říká se, že komín byl rozžhavený do ruda.
Touto významnou jízdou konečně Stephenson přesvědčil ve vlaky nevěřící obyčejné lidi i konzervativní úředníky a podnikatele, že železniční doprava má velkou budoucnost. A tak, díky vynálezu parní lokomotivy, vznikla veřejná železniční doprava.
Jak jízda první lokomotivy asi vypadala?
Můžete se podívat na repliku Locomotion No.1 George Stephensona v "akci" 😉
Pokud máte rádi retro filmy, nabízíme Vám pro pobavení také ukázku z filmu "Our Hospitality" z roku 1923, kde se objevila další ze Stephensonových lokomotiv - replika známé lokomotivy Rocket, se kterou vyhrál závod lokomotiv - jezdila rychlostí 19,2 km/hod a dosahovala maximální rychlosti 46 km/hod.
Národní den železnice se koná každoročně v různých místech republiky. Letos jej bude hostit Česká Třebová a to tentokrát v posunutém termínu - 19.-20.10.2024.